
A webáruházak sikere töretlen hazánkban is
Ahogy külföldön, úgy Magyarországon is egyre inkább növekszik a webshopokban történő vásárlások mértéke, kétségtelen, hogy a jövőben még többen veszik majd igénybe az online vásárlások kényelmét, legalábbis a számok ezt vetítik előre.
A WebShop Experts és a ShopRenter idén is elkészítette a Nagy Webáruház Felmérést, amelyet 894 hazai webáruház válaszai alapján állítottak össze.
A felmérés egyik legérdekesebb pontja, hogy hogyan változott a webáruházak forgalma.
Az eredményt az előző évek számaihoz viszonyítva szemléltették a felmérés készítői, amelyben tisztán kirajzolódik, hogy a webáruházak 69%-a könyvelhetett el forgalomnövekedést a tavalyi évben. Ezen belül a megkérdezett cégek csaknem ötöde több mint 50%-kal növelte forgalmát.
A felmérésből egyértelműen kiderült, hogy azok a cégtulajdonosok, akik nem fejlesztették a webáruházukat, csupán 10,9%-os forgalomnövekedést realizáltak, amely jelentősen elmarad a tavalyi növekedés ütemétől.
Azok a vállalatok, amelyek webshopjaiban kisebb-nagyobb fejlesztések történtek, azonban nem történt teljes átalakítás, könyvelhették el a legnagyobb arányú forgalomnövekedést.
További konklúzióként megállapíthatjuk, hogy minél idősebb egy webáruház, annál nagyobb napi látogatottságot és átlagos tranzakciót generál. 2017-ben az átlagos kosárérték a vizsgálatban résztvevő webshopoknál összesítve 20.355 Ft volt. Azonban az 1 évnél fiatalabb webáruházaknak sincs okuk a panaszra, hiszen ők is átlagosan 16.230 Ft tranzakciót értek el.
A konverziós ráta, vagyis az, hogy 100 látogatóból átlagosan mennyien vásároltak, a résztvevők 45%-ánál 1%, vagy annál kisebb. Sajnálatos tény, hogy a felmérésben megkérdezett cégek 21%-a erre a kérdésre azt válaszolta, hogy nem méri a konverziós rátát, ezáltal nincs tisztában a webáruháza egyik legfontosabb mutatójával.
Az alábbi infografika a felmérés legfontosabb eredményeit tartalmazza (nagyításért kattints a képre):
A legelterjedtebb fizetési mód az utánvét, a webáruházak 82%-a biztosítja ezt a lehetőséget, ezt követi a banki átutalás (76%). Az online bankkártyás fizetés egyre inkább teret nyer a fizetési módok között. Három évvel ezelőtt még csak a webshopok 36%-a kínálta ezt a lehetőséget, idén ez a szám 53%-ra emelkedett.
A szállítási módokat tekintve a házhozszállítás (a webáruházak 89%-a kínálja ezt a szolgáltatást) és személyes átvétel (67%) messze túlszárnyalja a többi lehetőséget. Csak ezután következnek a csomagpontok és -automaták, melyek esetén nincs nagyobb elmozdulás az előző évekhez képest.
A felmérés kitért a webshopok üzemeltetése során felmerülő nehézségekre is, amelyek napi szinten feladat elé állítják a tulajdonosokat.
A válaszadók 45%-ának leginkább a marketing tevékenységek menedzselésével gyűlik meg a baja. Nehézségként jelölte meg továbbá a cégek 30%-a a termékek feltöltését is, illetve megközelítően minden ötödik webáruház üzemeltetőnek gondot okoz a design testreszabása is.
A felmérés tárgyát képezte az is, hogy melyik marketing eszközöket használják a tulajdonosok webáruházuk népszerűsítésére.
A közösségi média kimagaslóan hozta az első helyet, hisz a válaszadók 70%-a jelölte meg, így ez lett a legnépszerűbb marketing eszköz.
A Social Media használat azonban nem merül ki a puszta jelenlétben, hanem aktívan, hirdetésekkel (70% válaszolta, hogy Facebook hirdetéssel) érik el célcsoportjukat. A SEO a harmadik helyen, azaz 68%-kal felkerült a dobogóra, a hírlevél (55%) és a Google Adwords (54%), Remarketing (30%) egyaránt említésre méltó marketing eszközök a webáruházak esetén.
A webshopok üzemeltetői a SEO-val, vagyis a keresőoptimalizálással a legelégedettebbek, a válaszadók ennél a kategóriánál 37%-ban „nagyon hatékony” eszköznek értékelték.
Ezt követi a Google Adwords, amelynél 24%-ban került a „nagyon hatékony” jelző kiválasztásra.
Érdekes megjegyeznivaló, hogy a hírlevélküldés mennyit vesztett a népszerűségéből a tavalyi évhez képest. Míg tavaly a webáruházak 25%-a voksolt arra, hogy egyáltalán nem küld hírlevelet, addig idénre ez a szám már 45%-ra emelkedett.
A közösségi oldalak használatát, nagy örömünkre tovább boncolgatta a felmérés, így egyértelműen kiderült, hogy a Facebook toronymagasan veri a mezőnyt. A webáruházak 88%-ának játszik a Facebook fontos szerepet a közösségi média jelenlétben. Az Instagram hozott még kiugró számot, hisz a válaszadó cégek 36%-a használja, ez a szám tavaly még csak 23% volt. A Twitter és a Google+ népszerűsége továbbra is csökken.
Arra a kérdésre, hogy miben szeretnének a leginkább fejlődni, a webáruházak 66%-a válaszolta, hogy a marketing terén, ezt követi a 53%-ban a webáruház menedzselés, majd 35%-ban a webdesign.
Konklúzióként elmondhatjuk, hogy a webáruházak forgalomnövekedése egyenes arányban van a folyamatos webfejlesztésekkel, továbbá a megfelelő marketing eszközök használatával.
Az online marketing főszerepet játszik az e-kereskedelemben. A keresőoptimalizálás, mint a leghatékonyabbnak jelölt, a social media marketing, mint a legtöbbet használt marketing eszköz, mind elengedhetetlen feltételei a sikeres webáruház üzemeltetésnek.
A felmérésben 894 webáruház-tulajdonost kérdeztek meg egy online kérdőív segítségével, 2018. június 14. és június 22. között.
Webáruházkészítéshez és online marketing szolgáltatásainkhoz kérd ajánlatunkat!
Forrás: WebShop Experts

Üdvözöllek az ID Marketing Blogon!
Felismerni az online jelenlét fontosságát és lépést tartani a digitális fejlődéssel olyan piaci előny, amellyel magunk mögött tarthatjuk versenytársainkat. A digitális forradalom egyre inkább átírja a cégek mindennapjait, nem válogat tevékenység és cégméret között, ez az, amelyhez előbb vagy utóbb minden vállalatnak alkalmazkodnia kell.
A fenti megállapításaim inspiráltak abban, hogy megosszam gondolataimat, tapasztalataimat azokkal a kisvállalati tulajdonosokkal, akik úgy érzik, hogy ezt a témát nem kerülhetik el többé.
Stummer Renáta vagyok, közgazdász, online marketing és webdesign területre specializálódott kommunikációs szakértő.
Szívesen írok ezekben a témakörökben olyan bejegyzéseket, amelyek kis- és középvállalatok számára nyújthatnak segítséget az online fejlődéshez. Naprakész információkról, hírekről, újdonságokról, személyes tapasztalatokról szintén olvashatnak bejegyzéseim között a digitális világ érdeklődői.
„A marketinget megtanulni napok kérdése. Mesterévé válni - egy életen át tart.”
(Philip Kotler)